GUMIs KISOKOS
Hogyan válasszunk gumiabroncsot, mire figyeljek oda?
Ahogy korábban is, a cimkézés bevezetése után is alapvetően a gépkocsi használat módjához (város, autópálya), vezetési stílushoz célszerű gumiabroncsot választani. Mint feljebb írtuk, a cimkén feltüntetett adatok közül a nedves tapadás a legfontosabb. A fennmaradó két paraméter közül a jellemzően autópályán autózóknak a gördülési zajra, míg városi használatban inkább a gördülési ellenállásra érdemes fókuszálni. Ez utóbbinál célszerű figyelembe venni a tesztekben megtalálható futásteljesítményt is, ugyanis egy alacsony fogyasztású, de hamar elhasználódó gumiabronccsal nem nyerünk semmit. Sportos vezetési sílushoz (jellemzően száraz, kanyargós utakon) nem sok támpontot nyújt a cimke, ez esetben marad a tesztek alapos böngészése.
Terhelési Index értelmezése (LI)
Az alábbi táblázatból megtudható az egyes számokhoz tartozó súlyérték. Ezek az értékek csak megfelelő guminyomás esetén érvényesek. Az előírtnál kisebb nyomás kevesebb teherbírást eredményez! A terhelési index (LI, Load Index) a gumiabroncs oldalfalán feltüntetett számérték. Csak egy kerékre vonatkozik. Az érték a gumiabroncs maximálisan megengedett terhelését határozza meg, vagyis azt a maximális súlyhatárt, amit az abroncs még károsodás nélkül kibir.
Sebesség index (SI)
A sebesség index (SI, Speed Index) a gumiabroncs oldalfalán feltüntetett betűjelzés. A maximálisan megengedett sebességet határozza meg. A táblázatban láthatod az egyes betűkhöz tartozó sebességértékeket. (Fontos tudnod, hogy ezek az értékek természetesen nem egyenlők az ajánlott sebességgel, hanem azt a maximális sebességhatárt jelentik, amit az adott abroncs tartósan, teljes terhelés mellett, károsodás nélkül képes még elviselni.)
Az autógumi speciális jelölései
FR Peremvédővel ellátott autógumi
ML Oldalvédő csíkkal ellátott autógumi
E Alacsony gördülési ellenállású gumiabroncs
Run-Flat, ROF, EMT, SSR, ZP, HRS, EXT Defekttűrő gumiabroncsok
SEAL Defekt esetén „öntömítő” gumiabroncs
J Jaguár modellekhez
AO/RO1 Audi ill. Audi Quattro modellekhez
M3 BMW M3 modellekhez
MO/MO1 Mercedes ill. Mercedes AMG modellekhez
XL Extra Load Erősített kivitelű (extra terhelést bíró) gumiabroncs
RF Reinforced Erősített kivitelű gumiabroncs
C Kisteherautó abroncs
CP Lakóautó abroncs
BSW Black Sidewall Fekete oldalfal (offroad abroncsoknál)
OWL és OWT Outline White Letters Fehér kontúros betűk az oldalfalon
M+S Mud and Snow Négyévszakos használatra is alkalmas autógumi
G1 Michelin saját jelölés Azonos tengelyen csak 2 ugyanolyan abroncs alkalmazható
* BMW modellekhez
N5, N6 Porsche modellekhez
VO Volkswagen modellekhez
K1 Ferrari modellekhez
AMT Aston Martin modellekhez
N0,N1,N2,N3, N4, I. Az EU-s abroncscimke